Co jaki czas odzież ochronna powinna być wymieniana?
Przestrzeganie zasad BHP w pracy wymaga od pracodawcy przeszkolenia pracowników oraz dostosowania pod względem bezpieczeństwa i higieny każdego stanowiska pracy. Zobowiązany jest także do zapewnienia odpowiedniej odzieży ochronnej i roboczej.
Dla kogo odzież ochronna, dla kogo robocza
Odzież roboczą pracownik winien otrzymać w przypadku możliwości zniszczenia lub mocnego zabrudzenia swojej własnej. Przydzielana jest w miejscach, gdzie wymagane są technologiczne i sanitarne zabezpieczenie stanowiska pracy. Odpowiednie przepisy regulują w przypadku odzieży roboczej zakup przez pracodawcę odpowiednich ubrań lub wypłatę ekwiwalentu na poczet kuna przez pracownika.
W zależności od charakteru pracy możliwe jest zagrożenie zdrowia lub życia. Wówczas niezbędna jest odzież ochronna. W przypadku odzieży chroniącej bezwzględnie wymagany jest zakup przez pracodawcę wszystkich elementów wyposażenia.
Tabele Norm Odzieżowych
Przepisy nie regulują częstotliwości wymiany odzieży oraz obuwia ochronnego. Ustalenia następują w zakładzie pracy i są dostosowane do indywidualnych wymogów firmy i pracowników. Pracodawca w porozumieniu z pracownikami decyduje o ilości przydzielanej odzieży i okresie wymiany.
Tworzona jest Tabela Norm Odzieżowych, która zawiera jasne informacje dotyczące ilości i rodzaju odzieży oraz obuwia wydawanych na konkretne stanowisko. Reguluje ona czas wymiany na nowe, a także zawiera wszystkie niezbędne dane o zaopatrzeniu w odzież ochronną wszystkich pracowników na konkretnych stanowiskach. Precyzuje dane dotyczące zagrożeń w miejscu pracy i odpowiednio dobranej do nich odzieży.
W czyjej gestii jest czyszczenie odzieży ochronnej
Pracodawca objęty jest również obowiązkiem prania i potencjalnie wymiany odzieży zniszczonej. W jego gestii znajduje się konserwacja, naprawa a także dezynfekcja noszonych ubrań i butów. Pracodawca może oddać pracownikowi do czyszczenia ubiór roboczy, lecz musi w tym wypadku pokryć koszty poniesione przez pracownika.
Jeśli odzież uległa skażeniu, napromieniowaniu lub jej konserwacja wymaga specjalistycznych środków, wówczas pracodawca nie może zlecić pracownikowi przeprowadzenia zabiegów czyszczących. Powinien w tej sytuacji znaleźć odpowiednią firmę specjalizującą się w utylizacji danego zagrożenia.
Poza odzieżą ochronną, obuwiem roboczym wydawane muszą być przez pracodawcę odpowiednie środki chroniące oczy, słuch, ręce i głowę. Te elementy również podlegają okresowej konserwacji i naprawom. W przypadku zniszczenia pracownik musi koniecznie otrzymać nowe środki ochrony i to również jest obowiązkiem pracodawcy.
Może spodobać Ci się również:
Podróże po wysokich szczytach Himalajów przyciągają uwagę coraz większej grupy łowców atrakcji. Wielu amatorów i zawodowych wspinaczy chciałoby choć raz zobaczyć te urokliwe góry. Choć warto pamiętać, że poruszanie się…
Czytaj więcej